Internet
REGULAMIN HARCERSKIEGO INTERNETU
POSTANOWIENIA OGÓLNE:
- Słowniczek:
- Administrator – osoba lub grupa osób przydzielająca konta użytkownikom, nadająca uprawnienia i zarządzająca systemem elektronicznym w imieniu GK ZHP.
- osoba korzystająca – użytkownik systemu elektronicznego posiadający przyznane uprawnienia. W przypadku osób małoletnich Administrator może w każdej chwili zażądać udostępnienia w formie pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego na użytkowanie konta poczty elektronicznej.
- jednostka działająca poniżej szczebla hufca: jednostka ZHP, która w typowej sytuacji działa w hufcu: gromada, drużyna, krąg, klub specjalnościowy, szczep, związek drużyn i inne jednostki działające na ich zasadach, a także bazy obozowe, stanice itp., niezależnie od faktycznego umiejscowienia danej jednostki w strukturze ZHP;
- właściwy komendant:
- w przypadku jednostki: komendant hufca, komendant chorągwi lub Naczelnik ZHP, który ogłasza w rozkazie utworzenie danej jednostki;
- w przypadku członka ZHP: komendant hufca, komendant chorągwi lub Naczelnik ZHP kierujący jednostką, do której członek ma przydział służbowy bądź w której działa jednostka, do której członek ma przydział służbowy.
ZHP.PL:
Zasady delegacji subdomen w domenie ZHP.PL
- Zasady delegacji subdomen należy rozumieć jako zasady oddania w użytkowanie adresu internetowego w domenie ZHP.PL (*.zhp.pl)
- Subdomenę *.zhp.pl może uzyskać każdy hufiec i chorągiew. Istnieje także możliwość uzyskania takiej subdomeny na potrzeby organizacji ogólnopolskiej imprezy, zlotu czy innego przedsięwzięcia. O przyznaniu lub odebraniu subdomeny decyduje Główna Kwatera ZHP.
- Składnia subdomeny ma postać zhp.pl, np. stoleczna.zhp.pl, torun.zhp.pl, watra.zhp.pl
- Chorągwie posiadające domenę nazwachoragwi.zhp.pl nie mogą delegować subdomen typu: nazwachoragwi.zhp.pl oraz subdomen dla podstawowych jednostek typu: nazwadruzyny.nazwachoragwi.zhp.pl
- Hufce mogą delegować subdomeny dla jednostek działających poniżej szczebla hufca typu: nazwahufca.zhp.pl
- Subdomena *.zhp.pl może zostać uruchomiona poprzez:
- delegację na zewnętrzne serwery DNS usługodawcy lub
- wpis IN A w DNS – wskazujący serwer usługodawcy (realizacja na serwerach DNS ZHP).
- Dla subdomen *.zhp.pl nie są realizowane: forward domeny, ramka czy wpis IN CNAME.
- Wnioskujący o delegację subdomeny powinien dysponować usługą hostingową, która umożliwia uruchomienie subdomeny na serwerach usługodawcy.
- Warunkiem delegacji subdomeny *.zhp.pl jest spełnienie Minimów stron WWW w ZHP – określonych dla konkretnego wnioskodawcy w niniejszym regulaminie.
- Wnioski o delegację subdomeny należy wysyłać ze służbowych kont hufca/chorągwi.
- Po sprawdzeniu wniosku wnioskodawca otrzymuje informację o jego pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu. Po pozytywnym rozpatrzeniu subdomena *.zhp.pl zostaje uruchomiona.
- Administrator może odmówić delegowania subdomeny w sytuacjach, gdy:
- nazwa subdomeny jest już zarejestrowana,
- w stosunku do wskazanej subdomeny prowadzone jest już postępowanie delegacyjne
- wnioskodawca poda nieprawidłowe nazwy serwerów, nieprawidłową składnię nazwy subdomeny, nieistniejące nazwy serwerów, nieprawidłowy adres, nieprawidłowy adres IP – Administrator odmówi uruchomienia adresu do czasu wyjaśnienia,
- subdomena może wskazywać na działania niezgodne z misją i Statutem ZHP.
- Administrator zastrzega sobie możliwość skasowania uruchomionej subdomeny *.zhp.pl z powodu:
- błędnej konfiguracji serwerów DNS,
- niezastosowania się do Minimów stron www,
- zagrożenia dla bezpieczeństwa odbiorcy (włamanie na strony, rozsyłanie wirusów, złośliwego kodu, itd.).
- O zamiarze usunięcia subdomeny *.zhp.pl Administrator informuje wnioskodawcę w terminie 30 dni przed uruchomieniem procesu usunięcia.
Zasady zakładania, użytkowania i likwidacji kont pocztowych w domenie zhp.pl
- Konta poczty elektronicznej w domenie zhp.pl przeznaczone są dla:
- władz naczelnych ZHP,
- terenowych jednostek organizacyjnych ZHP (podstawowy adres e-mail dla chorągwi i hufca – nazwachorągwi@zhp.pl, nazwahufca@zhp.pl)
- komórek organizacyjnych GK ZHP (adresy funkcyjne),
- wydarzeń organizowanych przez szczebel centralny.
- Konta zakładane są i mogą być likwidowane na wniosek:
- właściwego komendanta lub osoby upoważnionej w przypadku opisanym w punkcie 16.2)
- szefa danej władzy naczelnej ZHP lub osoby upoważnionej w przypadku opisanym w punkcie 16. 1), 3) i 4).
- Adresy kont mają w pierwszej kolejności postać imię.nazwisko@zhp.pl. Jeśli dany adres jest już wykorzystywany na rzecz innej osoby, dopuszcza się założenie konta o adresie uwzględniającym drugie imię, inicjały itp.
- Adresy kont są dobierane indywidualnie, pod kątem czytelności, zwięzłości i łatwości zapamiętania adresu.
- Osoba korzystająca oświadcza, że:
- zapoznała się z niniejszym dokumentem,
- wyraża zgodę na przetwarzanie informacji niezbędnych do prowadzenia konta.
- Osoba korzystająca jest zobowiązana do korzystania z przyznanego adresu mailowego
do korespondencji innymi członkami ZHP oraz podmiotami zewnętrznymi w ramach pełnionej funkcji do której konto zostało przypisane. - Osoba korzystająca jest zobowiązana do zachowania hasła w tajemnicy.
- Osoba korzystająca ma prawo korzystać z konta pocztowego w pełnym zakresie jego funkcjonalności pod warunkiem, że będzie to zgodne z obowiązującym prawem, Statutem ZHP oraz normami społecznymi i obyczajowymi RP.
- Główna Kwatera ZHP zastrzega sobie prawo do:
- zamykania kont pocztowych osób, które przestały pełnić daną funkcję,
- blokowania kont pocztowych w przypadkach wykorzystywania ich w sposób niezgodny
z przeznaczeniem lub sprzecznym z misją i szeroko rozumianym interesem ZHP oraz w przypadku łamania obowiązującego prawa.
ZHP.NET.PL:
Zasady delegacji subdomen w domenie ZHP.NET.PL
- Zasady delegacji subdomen należy rozumieć jako zasady oddania w użytkowanie adresu internetowego *.zhp.net.pl
- Subdomenę *.zhp.net.pl może uzyskać każda jednostka ZHP działająca poniżej szczebla hufca.
O przyznaniu lub odebraniu subdomeny decyduje Administrator. - Składnia takiej subdomeny zawsze ma postać zhp.net.pl , np. 49dh.zhp.net.pl. Rekomenduje się używanie oficjalnych nazw jednostek organizacyjnych, a nie nazw zwyczajowych czy nieczytelnych na zewnątrz organizacji. Ostateczną decyzję o nazwie, po konsultacji z wnioskodawcą, zatwierdza Administrator.
- Warunkiem przyznania subdomeny *.zhp.net.pl jest spełnienie Minimów stron www określonych w niniejszym regulaminie.
- Wnioski o delegację subdomeny, należy wysyłać ze służbowych kont hufca/chorągwi
w domenie *.zhp.pl. Hufiec lub chorągiew wnioskuje w imieniu jednostki o delegację sub - Subdomeny *.zhp.net.pl są przyznawane bezterminowo. Dwa razy do roku GK ZHP przeprowadzi weryfikację subdomen *.zhp.net.pl w celu uniknięcia zjawiska „martwych” adresów.
- Wraz z domeną jednostka może otrzymać skrzynkę pocztową w domenie @zhp.net.pl.
Adres skrzynki pocztowej ma postać domena@zhp.net.pl, np. domenie bukowina.zhp.net.pl odpowiada adres bukowina@zhp.net.pl. - Subomena *.zhp.net.pl może zostać uruchomiona poprzez:
- delegację na zewnętrzne serwery DNS usługodawcy,
- wpis IN A w DNS – wskazujący serwer usługodawcy (realizacja na serwerach DNS ZHP),
- skonfigurowanie forwardu do zewnętrznego adresu (realizacja na serwerach DNS ZHP),
- ramkę (realizacja na serwerach DNS ZHP),
- wpis IN CNAME – wskazanie adresu (realizacja na serwerach DNS ZHP).
- Po sprawdzeniu wniosku wnioskodawca otrzymuje informację o jego pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu. Po pozytywnym rozpatrzeniu subdomena *.zhp.net.pl zostaje uruchomiona.
- Administrator może odmówić delegowania subdomeny w sytuacjach, gdy:
- nazwa subdomeny jest już zarejestrowana,
- w stosunku do wskazanej subdomeny prowadzone jest już postępowanie delegacyjne,
- wnioskodawca poda nieprawidłowe nazwy serwerów, nieprawidłową składnię nazwy subdomeny, nieistniejące nazwy serwerów, nieprawidłowy adres, nieprawidłowy adres IP – administrator odmówi uruchomienia adresu do czasu wyjaśnienia,
- strona mająca znaleźć się pod adresem subdomeny nie spełnia Minimów stron WWW
w ZHP.
- Administrator zastrzega sobie możliwość skasowania uruchomionej subdomeny *.zhp.net.pl
z powodu:
- błędnej konfiguracji serwerów DNS,
- niezastosowania się do Minimów stron www,
- zagrożenia dla bezpieczeństwa odbiorcy (włamanie na strony, rozsyłanie wirusów, złośliwego kodu itd.),
- podania nieprawidłowych danych wnioskodawcy.
Zasady zakładania, użytkowania i likwidacji kont pocztowych w domenie zhp.net.pl
- Konta poczty elektronicznej w domenie zhp.net.pl przeznaczone są dla:
- wszystkich członków ZHP,
- jednostek działających poniżej szczebla hufca.
- Konta zakładane są na wniosek osoby zainteresowanej po weryfikacji w systemie Ewidencja ZHP.
- Adresy kont zakładanych dla członków ZHP mają postać:
- w pierwszej kolejności imię.nazwisko@zhp.net.pl,
- jeśli dany adres jest już wykorzystywany na rzecz innej osoby, dopuszcza się założenie konta o adresie w postaci imię@zhp.net.pl,
- jeśli pkt 1) i 2) zostały wykorzystane, dopuszcza się założenie konta o adresie uwzględniającym inicjał imienia, np. imię.i.nazwisko@zhp.net.pl,
- jeśli pkt 1)-3) zostały wykorzystane, dopuszcza się założenie konta o adresie uwzględniającym oznaczenia cyfrowe, np. imię.nazwisko1@zhp.net.pl.
- Adresy kont zakładanych dla jednostek ZHP są dobierane indywidualnie, mając na uwadze czytelność, zwięzłość i łatwość zapamiętania adresu.
- Osoba korzystająca oświadcza, że:
- zapoznała się z niniejszym dokumentem,
- wyraża zgodę na przetwarzanie informacji niezbędnych do prowadzenia konta.
- W sytuacji, w której osobą korzystającą jest małoletni poniżej 18 roku życia, Administrator może w każdej chwili zażądać od takiej osoby, w wyznaczonym przez siebie terminie, nie krótszym niż 7 dni, pisemnego oświadczenia pochodzącego od przedstawiciela ustawowego małoletniego,
z którego wynikać będzie zgoda na użytkowanie konta poczty elektronicznej. W przypadku nieprzedstawienia takiego oświadczenia, na żądanie Administratora, w terminie przez niego wyznaczonym, Administrator ma prawo do zablokowania dostępu do konta poczty elektronicznej. - Osoba korzystająca jest zobowiązana do zachowania hasła w poufności i nieujawniania go osobom trzecim.
- Osoba korzystająca ma prawo używać z konta pocztowego w pełnym zakresie jej funkcjonalności pod warunkiem, że będzie to zgodne ze Statutem ZHP, obowiązującym prawem oraz normami społecznymi i obyczajowymi RP.
- Administrator zastrzega sobie prawo do:
- zamykania kont pocztowych, które nie zostały aktywowane w ciągu 6 miesięcy oraz na których nie dokonano logowania przez ostatnie 12 miesięcy,
- blokowania kont pocztowych w przypadkach wykorzystywania ich w sposób niezgodny
z przeznaczeniem lub sprzecznym z misją i szeroko rozumianym interesem ZHP.
MINIMA STRON WWW W ZHP:
- Wszystkie strony (serwisy, witryny itp.) internetowe jednostek organizacyjnych ZHP muszą spełniać wymagania niniejszych regulacji.
- Na każdej stronie WWW w widocznym miejscu musi znaleźć się logo ZHP umieszczone zgodnie z zasadami jego publikacji oraz aktywny odnośnik do strony głównej ZHP.
- Wszelkie znaki ZHP należy umieszczać na stronach w sposób zgodny z Identyfikacją Wizualną ZHP.
- Nie wolno publikować treści niezgodnych z prawem, Statutem ZHP oraz z dobrymi obyczajami, treści o charakterze politycznym, a w tym w szczególności materiałów chronionych prawami autorskimi oraz danych osobowych, o ile osoba publikująca nie dysponuje przewidzianymi polskim prawem pozwoleniami.
- Strona powinna być poprawnie wyświetlana we wszystkich wiodących przeglądarkach oraz
w przeglądarkach z wyłączoną obsługą JavaScript i nie wyposażonych w plugin Flash. Należy unikać odstępstw od standardów wyznaczanych przez W3C. Zaleca się, by ze strony można było korzystać na urządzeniach mobilnych. - Informacje zawarte na stronie powinny być czytelne, napisane zgodnie z normami językowymi oraz znajdować się w miejscach pozwalających na łatwe i intuicyjne ich odszukanie.
MINIMA ZAWARTOŚCI SERWISÓW WWW JEDNOSTEK ZHP:
Zastęp, patrol, drużyna, szczep
- Strony zastępów, patroli, drużyn, szczepów, kręgów, związków drużyn, klubów specjalnościowych itp. jednostek ZHP działających zazwyczaj w hufcach muszą zawierać m.in. następujące elementy:
- pełna nazwa organizacji – “Związek Harcerstwa Polskiego” lub jej skrót literowy “ZHP” (pełna nazwa widoczna przynajmniej na stronie głównej),
- pełna nazwa jednostki wraz z przydziałem do jednostki nadrzędnej,
- logo ZHP oraz aktywny odnośnik do strony głównej ZHP,
- imię nazwisko, stopień prowadzącego jednostkę,
- miejsce działania (np. szkoła), adres, telefon,
- osoby odpowiedzialne za zawartość merytoryczną i obsługę techniczną serwisu,
- aktywny kontakt e-mail.
Hufce
- Strony hufców ZHP muszą zawierać m.in. następujące elementy:
- pełna nazwa organizacji – “Związek Harcerstwa Polskiego” lub jej skrót literowy “ZHP” (pełna nazwa widoczna przynajmniej na stronie głównej),
- pełna nazwa jednostki wraz z przydziałem do jednostki nadrzędnej,
- miejsce działania, miasto, gmina,
- identyfikator ZHP jako aktywny odnośnik do strony głównej ZHP,
- pełne dane teleadresowe w tym telefon, fax, e-mail,
- dni i godziny otwarcia siedziby,
- wykaz jednostek z osobami prowadzącymi (pełna nazwa jednostki, imię, nazwisko, stopień harcerski i instruktorski osoby prowadzącej),
- władze (imię i nazwisko, stopień),
- osoby odpowiedzialne za zawartość merytoryczną i obsługę techniczną serwisu,
- aktywny kontakt e-mail w domenie PL lub ZHP.NET.PL,
- adres URL w domenie ZHP,
- dokumenty statutowe hufca (rozkazy, decyzje i dokumenty uchwalane przez władze hufca ZHP),
- odnośnik do strony bip.zhp.pl.
- Zaleca się by strony hufców zawierały także m.in. następujące elementy:
- NIP,
- nr rachunku bankowego,
- kontakt do osoby odpowiedzialnej za współpracę z mediami,
- informacje ogólne (ilość osób, zasięg terytorialny, ilość drużyn, od kiedy działa)
o jednostce i jej bohaterze, - struktura zespołów i komisji hufca z namiarami e-mail do przynajmniej szefów tych zespołów,
- program rozwoju hufca ZHP.
Chorągwie
- Strony chorągwi ZHP muszą zawierać m.in. następujące elementy:
- pełna nazwę organizacji – “Związek Harcerstwa Polskiego” lub jej skrót literowy “ZHP” (pełna nazwa widoczna przynajmniej na stronie głównej),
- identyfikator ZHP jako aktywny odnośnik do strony głównej ZHP,
- pełne dane teleadresowe: w tym telefon, fax, e-mail,
- dni i godziny otwarcia siedziby, godziny urzędowe władz (przyjęcia interesantów itd.),
- wykaz hufców wraz z nazwiskami komendantów i odnośniki do stron hufców jeśli istnieją,
- władze, kontakt mailowy do władz,
- osoba odpowiedzialna za kontakty z mediami i namiary na nią,
- osoby odpowiedzialne za zawartość merytoryczną i obsługę techniczną serwisu,
- aktywny kontakt e-mail w domenie ZHP.PL lub ZHP.NET.PL
- adres URL w domenie ZHP,
- REGON,
- NIP,
- nr rachunku bankowego,
- dokumenty statutowe chorągwi (rozkazy, decyzje i dokumenty uchwalane przez władze chorągwi ZHP),
- odnośnik do strony bip.zhp.pl.
- Zaleca się, by strony chorągwi zawierały także m.in. następujące elementy:
- informacje ogólne (stan liczebny, zasięg terytorialny, ilość hufców i ich liczebność, od kiedy działa) o jednostce i jej bohaterze,
- struktura zespołów i komisji chorągwi z namiarami e-mail do przynajmniej szefów tych zespołów.
Główna Kwatera
- Serwisy centralne są tworzone w oparciu o wspólny, centralny system CMS.
- Strona główna ZHP musi zawierać m.in. następujące elementy:
- pełna nazwa organizacji – “Związek Harcerstwa Polskiego”,
- logo ZHP,
- pełne dane teleadresowe: w tym telefon, fax, e-mail,
- dni i godziny otwarcia siedziby GK, godziny urzędowe władz (przyjęcia interesantów itd.),
- odnośniki do stron chorągwi i ośrodków centralnych,
- władze z kontaktami mailowymi,
- informacje dla mediów,
- osoby odpowiedzialne za zawartość merytoryczną i obsługę techniczną serwisu,
- aktywny kontakt e-mail w domenie ZHP (tj. domenie zhp.pl oraz innych domenach pozostających w dyspozycji ZHP jak np. zhp.edu.pl, czuwaj.pl, 1procent.pl itd.),
- REGON,
- NIP,
- nr rachunku bankowego,
- struktura z kontaktami e-mail,
- odnośnik do strony bip.zhp.pl
- Serwisy tematyczne ZHP szczebla centralnego muszą zawierać m.in. następujące elementy:
- pełna nazwę organizacji – “Związek Harcerstwa Polskiego” lub jej skrót literowy “ZHP”,
- logo ZHP oraz aktywny odnośnik do strony głównej ZHP,
- osoby odpowiedzialne za zawartość merytoryczną i obsługę techniczną serwisu,
aktywny kontakt e-mail w domenie ZHP (tj. domenie zhp.pl oraz innych domenach pozostających w dyspozycji ZHP jak np. zhp.edu.pl, czuwaj.pl, itd.).